Skip to main content

Hidup Sihat Hidup Hebat

Ini adalah tiga tips utama untuk hidup sihat dan hebat.

1. Makan Secara Sihat


Kita adalah apa yang kita makan.
Pelan pemakanan sihat termasuk pemilihan makanan berkualiti, pengambilan sayur dan buah, produk tenusu bebas lemak atau rendah lemak.

Makan mengikut waktu dengan pengambilan makanan yang sedikit atau sekadar apa yang diperlukan.


2. Bersenam



Jadikan aktiviti bersenam sebagai amalan secara kerap dan teratur.

Banyak kelebihan apabila kita bersenam:
+ Mengurangkan lemak dan kolesterol jahat.
+ Membuang kalori dan mendapatkan berat yang ideal
+ Meningkatkan kesihatan jantung.
+ Mengurangkan risiko penyakit-penyakit kronik.


3. Pengambilan Makanan Tambahan (Supplement) Secara Bijak



Pengambilan protein yang mencukupi setiap hari, sebagai pembina tubuh paling asas, mengekalkan tenaga dan kulit yang sihat.

Multi vitamin dan mineral yang seimbang.

Pengambilan asid lemak Omega 3, EPA dan DHA, dikaitkan dengan pengurangan risiko penyakit berkait kardiovaskular serta memperbaiki tindak balas metabolik dan keradangan.

Nutrien anti-oksidan membantu melindungi sel badan daripada penuaan cepat. Jadi pastikan pengambilan anti-oksidan seperti Vitamin C dan Vitamin E, serta beta karotena.

Vitamin B yang mengandungi asid folik , vitamin B6 dan B12, untuk membantu melindungi DNA dan menyokong penuaan yang sihat.

Nutrisi probiotik untuk menyokong penghadaman yang sihat dan sistem imun.


Hidup Sihat, Hidup Hebat.

Comments

Popular posts from this blog

Kepentingan Asid Lemak Omega-3 Kepada Kesihatan Jantung

Jantung sebagai satu-satunya organ yang membekalkan darah kepada tubuh, memerlukan nutrien tabahan untuk memastikanny mampu memenuhi keperluan tubuh. Asid lemak Omega-3 yang diketahui umum mempunyai ciri-ciri anti-radang, memainkan peranan penting dalam melindungi jantung. Mengekalkan Profil Lipid Yang Sihat Profil lipid adalah merangkumi bacaan jumlah keseluruhan kolesterol HDL (Kolesterol baik), Kolesterol LDL (Kolesterol Jahat) dan trigliseda. Ia digunakan sebagai salah satu penilaian untuk menentukan risiko anda terhadap penyakit jantung. Pengambilan Omega-3 secara teratur telah didapati meningkatkan profil lipid secara positif dengan: + Meningkatkan paras kolesterol HDL (Kolesterol Baik) + Mengurangkan tahap trigliseda (iaitu lemak dalam darah) + erendahkan risiko penyakit jantung. Mengawal Tekanan Darah Yang Sihat Semakin tinggi tekanan darah, semakin tinggi risiko untuk mengalami masalah kesihatan terutamanya penyakit yang berkaitan dengan jantung. Tekanan darah tinggi

5 Tips Kulit Cantik Dan Sihat Seperti Puteri

Semua wanita mahukan kulit yang cantik seperti puteri. Macamana cantik kulit puteri? Jika diberi pilihan saya mahu cantiknya kulit puteri itu seperti bayi, halus dan mulus. Tips 1: Minum Air Kosong Mencukupi Badan mengandungi 70% komposisi air. Air berperanan sebagai mengawal suhu badan. Jika badan mudah panas, elok amalkan pengambilan air kosong yang mencukupi. Kulit juga memerlukan air untuk kekal sihat dan anjal. Ibarat seperti buah yang kekurangan air, akan mengering dan mengecut. Selain minum air kosong, amalan mengambil sayur dan buah yang mengandungi air juga bagus untuk kulit sihat dan cantik. Tips 2: Aloe Vera Bahan di dalam aloe Vera berupa gel itu bagus untuk meredakan radang pada kulit. Amalan menyapu gel ini membantu kulit muka lebih licin, halus dan berseri. Tips 3: Madu Dan Putih Telur Madu selain digunakan untuk minum, bagus diamalkan sebagai Master untuk kulit dicampurkan dengan putih telur. Caranya, letakkan 1 sudu madu kemudian dicampur

10 Malam Terakhir Ramadan

Assalamualaikum.. Alhamdulillah, Allah panjangkan lagi usia kita sampai ke hari ini.. Sempat untuk berjumpa dengan 10 hari terakhir Ramadhan pada tahun ini, insya Allah.. Bulan puasa bukan sekadar bulan untuk menahan lapar dan dahaga.. Tapi bulan puasa merupakan bulan untuk kita mentarbiah diri kita supaya jadi insan yang lebih baik daripada sebelum ini.. Jom sama-sama kita rebut 10 hari terakhir ini dengan amalan-amalan yang mendekatkan diri kita padaNya. Semoga Allah temukan dengan malam yang lebih baik dari 1000 bulan – AlQadr.. Juga, semoga Allah terima segala taubat dan amal ibadat kita.. Aminnn.. #muhasabahdiri #peringatanuntukdirisendiri